Κυριακή 10 Μαρτίου 2013

ΛΙΜΑΝΙ ΚΥΛΛΗΝΗΣ


 Σχετικά με το ανωτέρω δημοσίευμα της 4ης Μαρτίου, στο οποίο αναφέρεστε στην Κυλλήνη με υποτιμητικά και καυστικά σχόλια, θα ήθελα να δημοσοιοποιήσω
στην εφημερίδα σας, στους αναγνώστες σας και στον συντάκτη του ανωτέρω ρεπορτάζ κάποια στοιχεία που μαρτυρούν ότι το ψαροχώρι του 1960 είναι ιστορικός
συνοδοιπόρος του νησιού μας, της Ζακύνθου(οι μισοί κάτοικοι της Κυλλήνης και ο
υποφαινόμενος τυγχάνουμε Ζακύνθιας καταγωγής).
Η Κυλλήνη λοιπόν, το επίνειο της Ήλιδας, πήρε το όνομά της από έναν Αρκάδα που
λεγόταν Κυλλήν και την έχτισαν αρχαίοι Αρκάδες που κατέβηκαν στη παραγωγική αυτή περιοχή από το αρκαδικό βουνό Κυλλήνη(τώρα Ζήρεια Κορινθίας).Σαν λιμάνι
μιας γόνιμης περιφέρειας δέχτηκε την καταστροφική μανία διαφόρων επιδρομέων.
Στα 435π.Χ. οι Κερκυραίοι την έκαψαν(θουκυδίδης Α30.2), ενώ στα 400π.Χ. οι Σπαρτιάτες με το βασιλιά τους Άγι γκρέμισαν τα τείχη της(Ξενοφ.Ελλην. Γ 2.30).
Στο << Νηών κατάλογον >>ο Όμηρος αναφέρει πως ο <<Ώτος ο Κυλλήνιος ο
αρχός των Επειών>>, ήταν ένας από τους Ηλείους ηγεμόνες που με σαράντα πλοία
πήραν μέρος στον τρωικό πόλεμο.Στην Ηλιάδα ο στρατηγός Ώτος σκοτώνεται από τον Πολυδάμα.
Στην Κυλλήνη υπήρχε μεγάλος ναός του Ασκληπιού με το ξόανο του θεού.Το Ασκληπιείο ήταν από τα καλύτερα της αρχαιότητας, ήταν χρυσελεφάντινο και
ήταν έργο του γλύπτη Κολώτη(Στράβωνας Η 3.4).Ο Παυσανίας (ΣΤ 26.5) μας
πληροφορεί πως υπήρχε και άγαλμα του Ερμή που ήταν ο προστάτης της.Ο Στέφ.
Βυζάντιος γράφει σχετικά<< και Κύλλιος λέγεται Ερμής κατά συγκοπήν του Κυλλήνιος>>
Εδώ συγκεντρώθηκαν ( Παυσανίας δ 23,1-8) με καράβια οι κάτοικοι της Πύλου και
της Μεθώνης όταν οι Σπαρτιάτες κυρίευσαν την Είραν στα 667 π.Χ.. Οι Ηλείοι τους
πρόσφεραν τρόφιμα και την άνοιξη ο τύραννος του Ρηγίου Αναξίλας τους μετέφερε
στη Σικελία. Στον Πελοποννησιακό πόλεμο υπήρξε βάση του Σπαρτιατικού στόλου.
Στα χρόνια των βασιλέων της Αρκαδίας Σίμου και Πόμπου (Παυσανίας η 5.8) η Κυλλήνη ήταν αξιόλογο εμπορικό κέντρο.Από εκεί ανέβαζαν με ζώα τα εμπορεύματα
στην Αρκαδία. Από το λιμάνι της γινόταν κι η εξαγωγή της περίφημης ηλειακής βύσσου, καθώς και άλλων προιόντων του κάμπου. Στην απώτατη αρχαιότητα άραζαν
εδώ Κρήτες που κατείχαν μονοπωλιακά το ναυτικό εμπόριο στη Μεσόγειο.
Στην Κυλλήνηκαι στη Φειά έδεναν τα καράβια τους οι πολιτείες που έστελναν αθλητές, θεωρούς και άλλους πολίτες στους αγώνες της Ολυμπίας. Το ίδιο έπρατταν
και οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες που πήγαιναν στην Ολυμπία ως αθλητές ή επισκέπτες.
Το 415 π.Χ. στο λιμάνι της Κυλλήνης κατέβηκε, κυνηγημένος από τους Αθηναίους
μετά την αποτυχία του Σικελικού πολέμου, ο Αλκιβιάδης ,ερχόμενος από τη Θουρία.
Στα χρόνια της Φραγκοκρατίας, με το όνομα Γλαρέντζα, είχε αναδειχθεί σε σπουδαίο λιμάνι εξυπηρετώντας τις ανάγκες της ΒΔ Πελοποννήσου. Το παλιό της όνομα το
ξαναπήρε μετά την επανάσταση του 1821.
Στις 02 Ιουνίου 1863,με την ελπίδα να ξεπεράσει την φράγκικη Γλαρέντζα του ΙΓ και ΙΔ αιώνα, τίθεται ο θεμέλιος λίθος του μώλου από τον λοχαγό-μηχανικό Χρυσοβέργη. Εκείνη την εποχή η μονή Βλαχερνών είναι ο μεγάλος οικονομικός
παράγων της περιοχής, αξιοποιώντας τις γαίες της και τα πολυάριθμα ποίμνιά της.


 Μετά την εκτενή αλλά επιβεβλημένη ιστορική αναφορά ερχόμαστε στη σύγχρονη εποχή. Πράγματι τη δεκαετία του 60, η Κυλλήνη δεν έχει την αίγλη του παρελθόντος. Ποιες συνθήκες όμως επικρατούν τότε στην ευρύτερη περιοχή?
Η Ελλάδα μετράει τις πληγές της από τον πόλεμο του 40 και τον εμφύλιο, ενώ
Ζάκυνθος, Κεφαλλονιά και Κυλλήνη έχουν ισοπεδωθεί από τους σεισμούς του 53,
και προσπαθούν να μαζέψουν τα κομμάτια τους. Δειλά δειλά αρχίζει η ανασυγκρότηση και ανάπτυξη των περιοχών αυτών.
Τη δεκαετία του 1980 δίνεται η χρυσή ευκαιρία στους τοπικούς άρχοντες που διαχειρίζονται τα του λιμένος να εκμεταλλευθούν τα προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΟΚ και αργότερα της Ευρωπαικής Ένωσης. Με πρώτο και άξιο επαίνου τον συντοπίτη πρόεδρο του λιμενικού ταμείου κ. Σωτήρη Ζαχαρόπουλο που ολοκλήρωσε
τις μελέτες και τα σχέδια που ήταν απαραίτητα για την χρηματοδότηση των έργων. Οι
μετέπειτα διοικούντες απλώς ακολούθησαν την ίδια πορεία, φροντίζοντας για τις αναγκαίες προσθήκες που επέβαλε το πέρασμα των χρόνων και βάζοντας τον πήχη ακόμα ψηλότερα.
Και ερχόμαστε στο λιμάνι της Ζακύνθου, το οποίο έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του νησιού .Αποτέλεσε και αποτελεί τη βασική πύλη του νησιού, με δεύτερη και εξίσου σημαντική πύλη το αεροδρόμιο. Αν λοιπόν θεωρείται ότι η
ανάπτυξή του δεν είναι η πρέπουσα, τότε μην καταφέρεστε εναντίον άλλων, αλλά αναζητείστε αίτιους και αίτια σε τοπικό επίπεδο. Και κυρίως να καταλάβουμε όλοι
ότι το ένα λιμάνι δεν είναι αντίπαλος και ανταγωνιστής, αλλά πρέπει να λειτουργήσουν αλληλοσυμπληρούμενα.
Οι προοπτικές ανάπτυξης όλης της ευρύτερης περιοχής είναι τεράστιες .Αυτό που δεν κατάφεραν οι τοπικοί παράγοντες της ευρύτερης περιοχής θα το καταφέρουν σε μια μέρα οι ανοιχτομάτηδες που κινούνται για την ιδιωτικοποίηση λιμανιών και αεροδρομίων. Ξέρουν τι τους προσφέρει το πακέτο Ζακύνθου, Κεφαλλονιάς και δυτικής Πελοποννήσου(2 λιμάνια,2 αεροδρόμια δημοφιλέστερος παγκόσμιος προορισμός της Ολυμπίας).


 ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ
Υ.Γ. Εκτός από την κοινή καταγωγή και τον κοινό προστάτη Άγιο Διονύσιο που μας ενώνουν και συνδέουν, στη εξαιρετικά δύσκολη και πιεσμένη εποχή που διάγουμε, μόνο κρατώντας το χέρι ο ένας του άλλου θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τις
προκλήσεις των καιρών.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου